۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۵۶۸۰۸
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران مطرح کرد؛

بی رمقی و نگاه بخشنامه محور آسیب جدی پژوهش در مدارس علمیه| تحقیق و پژوهش متناسب با رشد علم نبوده است

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش در مدارس علمیه نباید بخشنامه محور باشد، گفت: باید برای تقویت و نهادینه کردن برنامه های پژوهشی در مدارس نگاه مدیران، اساتید و طلاب به این موضوع مهم تغییر پیدا کند.
مدیر سفیران هدایت ساری

حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با بیان این که پژوهش در حوزه همواره با تدریس و تحصیل همراه بوده است، گفت: علما و بزرگان حوزه همواره به این مسأله اهمیت داده اند.

استاد حوزه علمیه مازندران در ادامه با بیان این که متأسفانه سیر پژوهش در حوزه همواره با یک روند صعودی همراه نبوده است، افزود: در طول ادوار مختلف این موضوع مهم با فرازو نشیب هایی همراه بوده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که سیر تحولی پژوهش در مدارس علمیه متناسب با رشد پژوهش در سایر مراکز علمی نبوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه عدم تناسب رشد پژوهش در مدارس علمیه نسبت به دیگر مراکز علمی و آموزشی موجب بروز برخی عقب ماندگی هایی در این حوزه شده است.

پرهیز از نگاه کلیشه ای به پژوهش در حوزه

مدیر مدرسه سفیران هدایت ساری همچنین با بیان این که در مقطعی متأسفانه نگاه به پژوهش بسیار کلیشه ای بوده است، بیان داشت: نگاه مدارس علمیه نیز به مسأله مهمی چون پژوهش رفع تکلیفی بوده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش در مدارس علمیه نباید بخشنامه محور باشد، خاطرنشان کرد: باید برای تقویت و نهادینه کردن برنامه های پژوهشی در مدارس نگاه مدیران، اساتید و طلاب به این موضوع مهم تغییر پیدا کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه به هیچ عنوان نمی تواند از پژوهش جدا باشد، بیان داشت: تحقیق و پژوهش یکی ارکان مهم حوزه است و جدایی حوزه از پژوهش به معنای ایستایی همه فعالیت های علمی و آموزشی در این مراکز مهمی دینی است.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که حوزه در تحقیق و پژوهش سابقه ای هزار ساله دارد، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه با این سابقه طولانی مدت امروز اساتید و طلاب مدارس علمیه کمتر به موضوعات پژوهشی می پردازند و آموزش به اولویت اصلی حوزه تبدیل شده است.

عدم توجه به تحقیق و پژوهش موجب توقف تولید علم در حوزه می شود

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه بدون تحقیق و پژوهش نمی تواند به تولید علم بپردازد، تصریح کرد: اگر می خواهیم مدارس علمیه دچار روزمرگی نشوند باید پژوهش در حوزه به صورت جدی و کاربردی دنبال شود.

استاد حوزه علمیه مازندران بر ضرورت پرهیز از برخورد شعاری با مسائلی نظیر پژوهش در حوزه تأکید کرد و گفت: یکی از آسیب های حوزه همین است که متأسفانه در بسیاری مواقع تنها یک برنامه و موضوع شعار محور شده و در عمل اجرایی نمی شود.

توجه به تحقیق و پژوهش در حوزه متناسب با رشد علم نبوده است

حجت الاسلام زارع با بیان این که زمانی حوزه به تحقیق و پژوهش می پرداخت که در دیگر مراکز علمی این موضوع رایج نبود، افزود: اما متأسفانه در گذر زمان حوزه از سرعت گسترش پژوهش در مراکز علمی باز ماند و مدارس علمیه نتوانستند خود را با سرعت پیشرفت علم تطبیق دهند.

وی با بیان این که غفلت از امر پژوهش در حوزه خسارت های جدی را در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بقا و ماندگاری حوزه و گسترش روزافزون آن به تولید علم وابسته است که با تحقیق و پژوهش محقق می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که آموزش و پژوهش در حوزه هر دو به یک میزان اهمیت دارند و نباید برتری خاصی برای یکی از آنها در نظر گرفت، بیان داشت: بهترین راهکار برای تقویت و رشد متناسب این دو رکن مهم حوزه، توجه یکسان و همزمان به آموزش و پژوهش است.

حجت الاسلام زارع با بیان این که متأسفانه اشتیاق و اهمیت به پژوهش در اساتید و مدیران مدارس باید بیشتر تقویت شود، خاطرنشان کرد: یک طلبه وقتی می بیند که مدیر و اساتید مدرسه علاقه ای به تحقیق و پژوهش ندارند به طور حتم از اهمیت این موضوع در نگاه آن طلبه کاسته می شود و به امور دیگر می پردازد.

وی با تأکید براین که باید تحصیل علم باید همراه با تحقیق و پژوهش باشد، تصریح کرد: باید یک سازوکاری در حوزه تعریف شود که به طلاب آموزش داد تا با پژوهش و تحقیق برنامه های علمی خود را ادامه دهند و بر آموخته های علمی خود بیفزایند./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات